Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak niekto zainteresovaný vyslovil v deväťdesiatych rokoch minulého storočia meno TESTIMONY, tak len s úctou ku vtedy na scéne rešpektovanej kapele. TESTIMONY mali okolo seba auru tých najväčších profesionálov aj napriek tomu, že nimi nikdy neboli v pravom zmysle.
Perfektné hudobnícke výkony, premyslená pódiová show, živelnosť a uveriteľnosť. Čo ich ešte okrem toho robilo výnimočnými? TESTIMONY boli jednou z posledných kapiel na Slovensku, ak nie celkom poslednou, ktorá dokázala pod pódium prilákať rôznorodých fanúšikov: punkáčov, rockerov, metalistov i hardcorákov.
Pätnásť rokov po vydaní posledného albumu TESTIMONY sa podujal Filip z kapely BRAINSCAN zmenežovať pätnásť kapiel a vyprodukovať nahrávku TRIBUTE TO TESTIMONY. Nakoniec sa mu projekt podarilo úspešne dotiahnuť, tak sa mu poďme pozrieť na zúbok...
Vždy som mal rád coververzie nekopírujúce otrocky originál a hľadajúce vlastnú tvár, čo najbližšiu aktuálnemu interpretovi. Každá z pätnástich kapiel na CD TRIBUTE TO TESTIMONY túto definíciu viac či menej naplnila.
Musím sa priznať, že som nečakal až takú kvalitu, aká sa na mňa nakoniec z CD vyhrnula. Niektoré skladby môžem bez preháňania označiť ako nadpriemerné a niektoré ako skvelé. Možno povedať, že sú lepšie ako originál? Nie, to by bolo príliš kacírske tvrdenie a vlastne by to ani nebola pravda. Niektoré dosahujú už skoro na piedestál, na ktorom stoja TESTIMONY a niektoré len zdola zbožne pozerajú, ale čo je najdôležitejšie, ani jeden zásek na tomto albume sa nedá označiť slovami priemerný alebo zlý.
Skúsme si prejsť tie, ktoré ma z rôznych dôvodov zaujali najviac.
Prerobiť deväťminútový epos „Root Of Violence“ má pečať snáď najprogresívnejšej skladby TESTIMONY. Nebola to ľahká úloha, no GOD DEFAMER sa jej zhostil so cťou. Skladbe vtisli vlastnú deathmetalovejšiu tvár a väčšiu agresivitu, pritom ale dokázali zachovať hardcorovú naliehavosť odkazu pôvodnej verzie.
„Of Life And Death“ v podaní Zvolenčanov MÄSO patrí k najinvenčnejším veciam na tribute. Svojsky spracovaný hit od TESTIMONY je perfektnou ukážkou toho, ako sa dajú robiť covery tak, aby boli celkom iné ako originál a zároveň sa dali bez problémov spoznať, aj napriek tomu, že chlapci z MÄSA si dokonca preložili pôvodne anglický text do slovenčiny.
ČAD sa zmocnili po slovensky spievanej „O veciach neskutočných“, pieseň si skrotili, osedlali a „ochočili“ natoľko, že ak by som nepoznal originál, považoval by som ju za jednu z najčadovskejších záležitosti. Kapela okolo Pištu Vandala ukázala, že svoje remeslo ovláda naozaj skvelo a s veľkým talentom.
Na tribute hosťujú aj bývalí členovia TESTIMONY. Hulo s Trotelom (Marek Rakovický/LAVAGANCE/) si zahosťovali v skladbe „Let’s Go“, ktorú si zobrali pod patronát pankáči PLUS MÍNUS. Zaujímavosťou môže byť fakt, že Hulo sa o „Let’s Go“ vyjadril v rozhovore pre Metalopolis, ako nie o veľmi obľúbenom záseku v tvorbe TESTIMONY.
Ešte väčším prekvapením je ale účasť Mareka Rakovického, na ktorého zaneprázdnenosti strostokal comeback TESTIMONY. Chlapcom z PLUS MÍNUS zjavne na svoju hosťovačku kývol kvôli tomu, že túto odrhovačku nahrávali práve uňho v štúdiu.
Nemôžem si pomôcť, aj napriek účasti presnej polovice pôvodných TESTIMONY mi tento cover sedí na albume asi najmenej. Formálne je všetko OK. Je to i TESTIMONY, zvukovo to znie super, dokonca aj PLUS MÍNUS si „Let’s Go“ prerobili na svoj obraz... Aha, presne v tom asi bude zrada - tvorba PLUS MÍNUS nie je práve moja šálka kávy.
OBLITERATE sa prezentujú skladbou „Skin“, hoci možno správnejšie by bolo uvádzať ako autora alebo spoluautora kapelu MÄSO, keďže Mayo (bicie, programovanie) ako člen tejto zvolenskej skupiny remixoval pôvodný cover OBLITERATE z roku 2001. Pôvodná verzia od košických grinderov sa do dnešných dní nakoniec ani nezachovala a jej remix je možné nájsť okrem tohto tributu v rovnakej verzii aj na CD „Tangled Ways“ (2003) od OBLITERATE.
Hymna „Breakthrough Situation“ sa na albume nachádza v dvoch verziách, jednu nahrali GET EXPLODE a druhú BRAINSCAN. Pokiaľ v prípade BRAINSCAN ide o klasickejšie prevedenie, skoro totožné s originálom - samozrejme len skoro, pretože ženský vokál v podaní Janky Kozákovej (MUKATADO) možno považovať za doslova rúhanie.
V druhom prípade ide o úplnú elektronickú šialenosť a nebyť testimoňáckych textov a vokálnych liniek, tak skladbu v podaní GET EXPLODE určite nespoznám. V oboch prípadoch výborná práca.
Hoci by sa mohlo zdať, že TRIBUTE TO TESTIMONY je len akousi nostalgickou nahrávkou pre fanúšikov TESTIMONY, osobne som presvedčený, že ide o viac. TESTIMONY v deväťdesiatych rokoch minulého storočia ukázali, že aj slovenský underground dokáže tvoriť svetovú hudbu, len treba ísť za svojim cieľom a nepoľavovať. A hoci testimoňáci nakoniec žiadnu dieru do sveta neurobili, ich tvorba je zjavom aj v porovnaní s tvorbou dnešných slovenských kapiel, ktorej sa dokázal výrovnať len málokto, a to bez ohľadu na hudobný štýl.
Táto kompilácia je skvelou ukážkou toho, ako skoro dvadsaťročná muzika môže byť v podaní dnešných slovenských interpretov stále aktuálna, inšpiratívna a svetová. Čím viac domácich zoskupení tento odkaz pochopí, tým lepšie.
Nostalgická spomienka na legendu a zároveň ukážka toho, že slovenský underground na tom nie je až tak zle, ako by sa mohlo zdať.
9,5 / 10
Skladby
1. Root Of Violence (GOD DEFAMER)
2. Of Life And Death (MÄSO)
3. Life Without Any Programs (BEER SOCIETY)
4. Of Joy From Non Existing Things (ČAD)
5. But Reality Is Different ([sic])
6. You’re To Blame (DISCONCRETE)
7. Checkmate (FORMA)
8. Breakthrough Situation (BRAINSCAN)
9. Let’s Go (PLUS MÍNUS)
10. Lost In The Sea Of Bullshits (SAPROPHYTE)
11. Skin (OBLITERATE)
12. Ty si rieka (RUST TO DUST)
13. Koniec týraniu (ATTACK OF RAGE)
14. Puzzle (HATE CONTROL)
15. Breakthrough Situation (GET EXPLODE)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: Gothoom production Stopáž: 62:53
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.